onsdag 22 juli 2015

Sommarläsning in a Digital World


Efter att ha varit en sväng i Amerika och sedan jobbat några veckor gick jag i helgen på ytterligare några veckors välförtjänt (tycker jag i alla fall) semester. Många böcker kvar i sommarhögen att beta av ännu, och inte blir det bättre av att det rasslar in efterlängtade manus i mailkorgen heller…

Jag föredrar absolut, till 100 %, utan tvekan, att läsa i gammalt, hederligt, trädmördande pappersformat. Helst inbundet eller pocket, men jag väljer till och med utskriven pappersbunt framför att läsa på iPad eller annan e-boksläsare. Jag är ok med att läsa kortare texter på skärm, eller att ”skumma” en titel jag vill ha bättre koll på men kanske inte nödvändigtvis känner mig tvungen att insupa ultranoga.

Men vad gör man när det med bara några dagars mellanrum dunsar in följande hösthöjdare:

”Norr om Paradiset” av Thomas Engström, den tredje och fristående delen i serien om den gamle Stasi-veteranen, krögaren och problemlösaren Ludwig Licht.

”Två bilbomber sprängs utanför en restaurang i Miami. De döda är ledande inom den exilkubanska anti-Castrorörelsen. När Ludwig Licht tillsammans med FBI utreder dådet dras han in i en mörk härva med förgreningar femtio år bakåt i tiden – och med livsfarliga konsekvenser för USA:s relation till både Havanna och Moskva. Maktspelet om Kuba kan börja.”

”Stjärnfall” av Lars Wilderäng. Andra delen i den dystopiska trilogin som började med ”Stjärnklart” förra året (och avslutas med ”Stjärnstopp” eller ”Stjärnskott” eller ”Stjärnanis” eller möjligtvis ”Stjärnornapåslottet” nästa år?).

”Tio år har gått sedan den moderna civilisationens undergång, när all elektronik slogs ut av ett högteknologiskt angrepp. Livet har sakta börjat stabiliseras, men är faran verkligen över? Nedsläckningen, som perioden när elen försvann kallas, var troligtvis bara början. Nu står mänskligheten inför ett än större hot.”

Samt sist, men inte minst, “Färjan” av Mats Strandberg (ena halvan av “Cirkeln”-duon).
En utlovat blodig skräckroman!

”I kväll ska 1 200 förväntansfulla passagerare åka på en kryssning mellan Sverige och Finland. Men det finns något ondskefullt ombord på den här resan. Mitt i natten är färjan plötsligt avskärmad från omvärlden. Det finns ingenstans att fly. Det finns inget sätt att kontakta land. Och du vet inte vem du kan lita på.”

Ja, det är bara att sätta sig och kisa mot skärmen i solljuset i trädgården då.
Eller gå in och mysa ner sig i soffan.
Den här sommaren blir det ofta alternativ två …

Johan Zillén
Akademibokhandeln Center Syd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar