måndag 31 augusti 2015

Gästbloggaren: Katarina Bivald

 De av er som har läst "Läsarna i Broken Wheel rekommenderar" vet att jag tycker om läsning. Det är en så väldigt trevlig aktivitet. Den kan ske behagligt stillasittande, med en kopp kaffe och en godisskål inom bekvämt räckhåll, och kanske en filt över knäna om det skulle vara lite kyligt.

Så är det inte med motorcyklar. De är stora och tunga och högljudda och går fort och lutar. Jag tycker inte om saker som går fort, är högljudda eller lutar. Min favoritattraktion på Gröna Lund är chokladhjulslotterierna.

Tyvärr saknar jag också både självbevarelsedrift och impulskontroll, så i researchens namn ägnade jag två galna, maniska och livrädda år åt att misslyckas med krypkörningen och högfartsbanan och landsvägskörningen och högerregeln.

Den erfarenheten blev så småningom "Livet, motorcyklar och andra omöjliga projekt", min andra roman som precis kommit ut i bokhandlarna. En berättelse om det galna i att ta motorcykellektioner, men också om hur oväntat svårt det kan vara att börja drömma, och om hur det här frihet och äventyr kan vara betydligt mer komplicerat än vi ofta tänker. Hur väljer vi egentligen mellan vardag och äventyr, frihet och trygghet, nya förälskelser och gamla vänner?

Ibland tror jag att vi matas av budskap om att vi ska leva mer och annorlunda och friare och roligare, men att många av oss också känner att det finns trygghet i att göra det vi känner till, fortsätta som vanligt; inte drömma, men heller inte riskera att bli besviken. Men jag tror också att livet blir roligare om man ignorerar att man mycket hellre skulle vilja sitta hemma med en bok och startar den där motorn. Och lutar sig med i kurvorna.


Katarina Bivald, född 1983, jobbade extra i en bokhandel under större delen av sin uppväxt och kan fortfarande inte gå in i en bokhandel utan att instinktivt rätta till bokhögar. Idag bor hon i Älta utanför Stockholm tillsammans med så många bokhyllor hon får plats med. Hon har fortfarande inte bestämt sig för om hon föredrar böcker eller människor. "Livet, motorcyklar och andra omöjliga projekt" är Katarina Bivalds andra roman. Succédebuten "Läsarna i Broken Wheel rekommenderar" kom ut 2013 och blev en internationell bästsäljare som såldes till 23 länder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar