fredag 7 augusti 2015

Vad jag inte läser i Berlin... Berlin och böckerna del 4


När jag packade böcker inför min två veckor långa Berlin-vistelse tänkte jag att jag tog i i underkant. Det visade sig istället att jag var optimist. Med bara ett par dagar kvar har jag skam till sägandes inte hunnit läsa en rad i de utmärkta böcker ("Historien om Quiet Dell" och "Till flickorna i sjön") som vilar vid min sängkant. Semester i en metropol är långt ifrån någon hängmattetillvaro.

Det verkar som tur är inte hindra berlinarna själva som verkar föredömligt ointresserade av sina telefoner och istället bär med sig en bok vart de än går. Jag har vid flera tillfällen sett folk gå och läsa på gatan, så inne i boken att vi nästan krockat. Det läses på parkbänkar, lekplatser, uteserveringar, gräsmattor, restaurangbord, tunnelbanan, på taket till köpcentrum (jodå!) och, som på bilden nedan, vid floden. Otroligt upplyftande.



Min egen eftermiddag blev ju inte direkt sämre av att den läsande killen en stund senare plockade upp gitarren och började spela magiskt vacker Nick Drakig musik alldeles för sig själv.

Tack Berlin.

Bokboxens Tysklandskorrespondent
a.k.a.
Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar