lördag 26 september 2015

#firstworldproblems


Snälla svenska bokförlag.
Har ni sett mitt nattygsbord? Det börjar knaka oroväckande ….
Det räcker nu. Mitt danskort är fullt. Skicka mig inte fler böcker på ett tag
Ni måste ge mig en sportslig chans att beta av den här högen först.  Jag lär inte hinna läsa fler böcker än dessa innan det är dags för årets julhandel (och då hinner jag inte läsa varken böcker, dagstidningar eller hastighetsskyltar…).

Jag har nästan läst ut Ryan Gattis ”Sex dagar” ("All involved"), en roman som utspelar sig under upploppen i Los Angeles efter domen i Rodney King-rättegången 1992. Lite svår att komma in i i början när det bara fokuserar på latinogangsters, men tar sig rejält sedan. Fängslande.

Sedan har jag påbörjat omtalade flykt-från-kult-thrillern ”Sekten på Dimön”.
Är hundra sidor in och klart intresserad av vart det här ska ta vägen.

Med reservation för ändringar blir det sedan i ordning följande titlar:

* ”Lila”, av Obamas favoritförfattare Marilynne Robinson. Kritiker- och bokhandlarhyllad.

* Joakim Zanders ”Orten”. Uppföljaren till min spänningsfavorit från 2013, ”Simmaren”.

* Pseudonymen Eli Skriners spänning-innifrån-Rosenbad ”Bondeoffer”. Vem är hen? Anders Borg? Nuder?

* Rockytecknaren Martin Kellermans romandebut ”Allt blir inget”. Är han lika bra som i serieform?

* Karin Slaughter har aldrig riktigt slagit igenom i Sverige. Blir det ändring på det nu när hon lanseras på nytt av Harper Collins Nordic? Jag ger henne och ”De vackraste” en chans till.

* Thomas Erikson tar en paus i Alex King-serien och provar lyckan tillsammans med författarinnan Christina Granbom, både litterärt och privat.  ”Av jord är du kommen” är deras första gemensamma projekt.

*”Bränd himmel” av Gilly MacMillan skall vara ännu en av dessa thrillers som är ”lika bra som Gillian Flynns Gone Girl”. Vi får se. Är den hälften så bra så blir jag nöjd.

* Pappersbunten i mitten är paret Lars Keplers nya spänningsroman ”Playground”. Utan Joona Linna denna gång. Bra. Han kan behöva vila sig ett tag, stackars karln.

* Lite graphic novels sedan, eller serier för den oinvigde. I ”The Wicked + The Divine” måste tolv gudar vart nittionde år inkarneras som människor. ”Att du är odödlig betyder inte att du kommer leva för evigt.”

* Hur hemsk är egentligen psykopatthrillern ”Normal”? Mycket, har jag hört.

* Kjell Erikssons ”Att skjuta hästar”, om svenskarna som åkte till Spanien för att bekämpa fascismen och General Franco, låter intressant.

* Mary Kubicas ”Good girl”. Ännu en ”Gone Girl”-wannabee? Susanna gillade den, så fingers crossed.

*”Ingenting är glömt” av Adam Sarafis – egentligen Linda Olssons debut i krim-kretsar, tillsammans med medförfattaren Tom Sainsbury.

* Niklas Lindroths ”Undertryck” – en ”suggestiv upptäcktsfärd ned i vår djupaste medvetandevärld”. Yay! Äntligen lite feel-good! Eller?

*”Ensam på Mars” av Andy Weir. Läsa? Eller vänta på filmen? Det är frågan. Jag har inte svaret.

*”Bortom tron”. Ännu en titel om att lämna en sekt. Scientologin denna gång. På riktigt.

* Lionel Shrivers ”Store Bror”. Kvar från sommarhögen. Hinner jag? Borde jag?

*”Livet enligt Fikry”. Böcker om boklådor och kärleken till böcker ligger mig varmt om hjärtat.

* Magnus Härenstams självbiografi ”Morsning och Goodbye”. Gammal hjälte måste hedras.


Stör mig inte på ett tag tack.

Johan Zillén
Akademibokhandeln Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar