lördag 19 december 2015

Bokhandlarna svarar: Johan Tio-i-topp 2015

Så var då 2015 års julhandel i full sving. Ofta kan det dröja ända tills 2:a advent innan man verkligen får koll på vilka böcker som blir årets hyllvältare. Visst, många av de givna rasar ut ur butiken.

Lagercrantz M4, nya Kepler, Guillou, Jonasson, Moyes och Lapidus till exempel. Inga överraskningar där. Att det skulle vara en jul utan tydliga storsäljare håller jag absolut inte med om.

Men hur kommer det gå för årets Nobelpristagare? Eller Augustvinnare? Oftast blir de succéer, men långt ifrån alltid. De stora kändisbiografierna, de nyligen Skavlan-besökande eller Malou-soffsittande. Det är ett himla sjå med att bevaka alla mediekanaler för att försöka förutse vad kunderna kommer att fråga efter imorgon.

Har Mosander lyft fram en titel i Go’kväll som vi inte ens köpt in? Kasta dig på datorn och skicka beställningar på en gång! Julhandeln är som vanlig handel gånger 10. Sitter någon trevlig tant i TV och hyllar en bok, som kanske knappt sålt ett exemplar mars till oktober, kan det rassla iväg mängder dagen efter.

(Vänligt påpekande till alla er TV-boktyckare och recensenter. Jag vet att ni inte ska ta hänsyn till den kommersiella sidan av vår bransch, men snälla, om ni ska lyfta fram en titel i era program eller tidningar veckan före jul vore det väldigt trevligt för oss på golvet i boklådorna om det inte är en bok som ni:

a) Läste och älskade när ni var barn men som inte funnits i tryck på trettio år.
Eller:
b) Läst i manusform eller som förhandsexemplar men som inte släpps förrän om tre månader.)

Men framförallt så är julen den tid då man får tillfälle att tipsa hundratals bokletare om sina egna favoriter i årets utbud. Vanligtvis brukar jag gå ut med min egen personliga topp 10-lista till 1:a advent, men i år har jag hållit på den tills nu (hade en näve titlar jag ville hinna läsa klart nu sista veckan).

De tio av mig utvalda titlar som jag kommer att trycka i händerna på mina kunder i år är (utan inbördes ordning): 



• Caroline Erikssons "De försvunna". Superspännande, tät och föredömligt kort thriller, som nu sålts till miljontals länder för 22 kronor – eller om det var tvärtom.

• Paula Hawkins "Kvinnan på tåget". Årets bästa utländska ”domestic noir” (spänning innanför hemmets väggar reds.anm.). Värd all hype.

"När hundarna kommer", Jessica Schiefauers Augustvinnande ungdomsroman. Skakande läsning även för en 43-åring.

• Jonathan Franzens "Renhet". Borde kanske ha redigerats ner med 150 sidor eller så, men ändå en stor romanupplevelse.

• Deckarherrarna Joakim Zander och (förra veckans bloggäst, lokala stjärnan samt hedersknyffeln) Anders de la Motte, med "Orten" respektive "UltiMatum".

• Scientologiöverlevaren Mariette Lindsteins spännande "Sekten på Dimön".

• Mats Strandbergs vampysskräckis "Färjan". Även om jag redan innan hyste stark ovilja mot Finlandsbåtarna blev den definitivt ännu starkare nu …

• Ryan Gattis intensiva L.A. riots-skildring "Sex dagar".

• Och till sist Louise Doughtys "Kvinna inför rätta". Älskar rättegångsthrillerdrama!

Jag ser att det är en väldigt thrillertyngd lista, men det känns inte som om det har varit den stora romanens år i år. Hittar inget som berört mig som en "Vägen", "Jag heter inte Miriam", "Little Bee" eller "Vi kom över havet". Läst flera av årets kritikerhyllade författare, men ingen som verkligen tagit tag i mig.

Får hoppas på större storverk 2016 helt enkelt.

Johan Zillén
Akademibokhandeln Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar