måndag 21 december 2015

Bokhandlarna svarar: Susannas Tio-i-topp 2015

När jag går igenom årets läsning märker jag att det (igen) varit ett bra läsår. Alldeles för bra för att jag ska kunna välja ut tio böcker efter förra årets kriterier (dvs. att de ska ha kommit som inbundna, pocket eller ljudbok under året). De som finns på listan kommer således att ha kommit ut under 2015 antingen i inbundet eller som ljudbok. Det betyder att genialiska "Beckomberga : Ode till min familj" av Sara Stridsberg får stryka på foten, liksom "Liv till varje pris" av Kristina Sandberg, "Konsten att skapa en tjej" av Caitlin Moran och "Systerland" av Curtis Sittenfeld. Men nu har de fått ett omnämnande i alla fall. Och här kommer årets topplista!


1. "Allt jag inte minns" av Jonas Hassen Khemiri: Årets bästa bok utropade jag efter läsning, och jag står fast vid att denna Augustvinnare är just det. Om kärlek, ekonomi och vad som finns kvar av en människa efter att den lämnat oss. Khemiris återkomst till romanen är inget annat än mästerlig. Recension här.



2. "Bara vara Jojo" av Niki Nordensköld: Till den här boken har jag ju ett väldigt speciellt band, eftersom det inte bara är en fantastisk uppväxtskildring utan även ett återbesök (bokstavligen) i min egen barndom. Tack Niki, för att du lämnade den här boken till oss.

3. "Liv efter liv" av Kate Atkinson: En typisk Atkinsonsk roman, med en slags upplöst realism. Huvudpersonen föds och dör, föds och dör igen och under tiden går nittonhundratalet. Det kan till en början verka krångligt, men man köper snabbt konceptet och får fundera både över slumpens spel och över hur mycket våra handlingar egentligen kan påverka världens öde. Recension här.

4. "Store bror" av Lionel Shriver: Om hunger och maktlöshet handlar detta psykologiska drama som bevisar att Lionel Shriver är en av de skarpaste relations- och samtidsskildrarna. På något sätt påminner hon mig om Lena Andersson i det torrt iakttagande av våra känslomässiga tillkortakommanden. Användandet av romanformen för att skriva sig ur maktlösheten är en annan gemensam nämnare. Recension här.



5. "Wylding Hall" av Elizabeth Hand: Boken som skrevs för mig och bara mig. Ett folkband! Ett hemsökt gods! Engelsk landsbygd! Ett mystiskt försvinnande. Elizabeth Hand var en ytterst angenäm ny bekantskap, som jag ser fram emot att fördjupa i den snara framtiden. Recension här.

6. "När hundarna kommer" av Jessica Schiefauer: Någonstans i bakgrunden finns fallet John Hron, men det här är en fiktiv historia om vad som sker när våldet briserar alldeles nära. En samtidigt kärleksfull och grym bok som får hjärtat att blöda. värd sitt Augustpris. Recension kommer snart.

7. "The secret place" av Tana French: Tana French sviker aldrig. Senaste boken utspelar sig på en internatskola för flickor och skildringen av intrigerna, maktspelet och den psykologiska terrorn är rasande skickligt återgivet. Boken kom i och för sig ut 2014, men finns på svenska först nästa år så den får ändå vara med på listan. Recension här.



8. "Mellan rummen" av Alexander Mahmoud: Boken började som ett reportage i tidningen Re: Publik och är Mahmouds dagbok under ett år. "Ur det mest privata gror en berättelse om Sverige fram", står det på bokens baksida, och exakt så är det. Om rasism och klass och maktlöshet. Och kärlek. Recension kommer.

9. "Mina hjältinnor" av Samatha Ellis: En genialisk memoar där Ellis läser om sina ungdomsfavoriter. En skildring av vilken roll litteraturen kan spela i vår utveckling. Med skyhög igenkänningsfaktor väcker den lusten att läsa om sina egna bokälsklingar. För vem skulle du helst vara? Jane Eyre eller Cathy Earnshaw? Vet du säkert? Recension här.

10. "Domaren" av Ian McEwan: Intensivt spännande är denna roman om moral och kärlek. I centrum för berättelsen står familjerättsdomaren Fiona May som tvingas fatta juridiska beslut om liv och död samtidigt som hennes privatliv faller samman. Det var ett tag sedan jag läste McEwan och detta var ett mycket kärt återseende. Recension kommer.

Och nu undrar ni såklart: Var är Marilynne Robinsons "Lila" och Patti Smiths "M Train"? Svaret är att de ligger halvlästa bredvid min säng. Båda har på något vis ett tempo som inte synkade med mitt eget den här hektiska hösten. Men hade jag hunnit läsa klart hade båda hamnat på den här listan, högt upp dessutom, säkert som amen i kyrkan.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar