fredag 18 december 2015

Gästbloggaren: Tony Cronstam

I helgen träffar ni barnboksförfattaren och serietecknaren Tony Cronstam i flera av våra butiker. Men allra först träffar ni honom här, i Bokboxen. Hjärtligt välkommen Tony!

GRÄSET ÄR FAKTISKT GRÖNARE PÅ ANDRA SIDAN

Vi är inte jämställda. Det är knasigt. De flesta av oss verkar vara okej med att vi inte är jämställda. Det är ännu mer knasigt. Och att vårt kön är mindre okej än andra delar på vår kropp, eller att en snopp är mer okej än en snippa, det överträffar ju allt. Jag tycker vi borde börja prata med varandra om varför det är så.

Så jag skapade Snipp och Snopp. När jag skapade dem var det många som varnade mig för att göra det, att jag riskerade döda min barnboksförfattarkarriär i sin linda. Jaha, sa jag. Då får den väl dö då, för jag tycker de behövs. Och när jag skrev den första boken "Snipp och Snopp - Lika eller olika?" var det många som sa att det var ett kamikazeuppdrag att göra en barnbok om jämställdhet, att hardcorefeministerna skulle mosa mig om jag inte gjorde det rätt. Jaha, sa jag. Då får jag väl bli mosad då. För jag kan inte vänta på att bli en genusexpert innan jag skriver boken.

Om vi skyggar viktiga diskussioner av rädsla för att bli tilltufsade av någon som vet mer, vad har vi kvar att prata om då? Vädret och nästa Idolavsnitt? Är det inte dags att sluta vara rädda? För just nu känns det som att vi har frågor som ligger där framför oss som minor på marken; minor som jämställdhet, sexuell identitet, flyktingar, tiggare, för att nämna några. Kanske vi måste börja våga riskera att trampa på en mina, om vi någonsin ska kunna röja det där fältet? Och trösta oss med att om vi trampar fel och det pangar till när vi flyger i luften, så tittar andra iallafall upp för att se vad som händer i vår riktning. Och ser att gräset faktiskt är grönare på andra sidan minfältet.


Träffa Tony hos oss i helgen! Lördag 12:30-14:00 på Center Syd, söndag 12:00-15:00 på Jägersro. För fler författarbesök inför julen, se Aktuella Evenemang.


Om böckerna:





 Om att se olika ut, men ändå vara lika.
Kan man vara det?
Hur då? 

Snipp och snopp handlar om de stora sakerna i livet, men på en liten arena. Stora saker som jämlikhet, förutfattade meningar och hur valen vi gör påverkar oss. Hur vi är olika men ändå lika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar