tisdag 12 januari 2016

Bowie Book Club 2016 – Må han leva i evighet


Det kan ju inte ha gått någon förbi att universums mest fantastiska älvman återvände till de högre sfärerna i söndags. Sorgen är djup här i Bokboxen. Både Johan och jag är som ni vet stora beundrare av mr Jones. Men på något sätt har jag alltid känt att vi bara har honom till låns, att han är en besökare, på genomresa bara. Och nu vinkar han från sitt rymdskepp, där han sitter bredvid Major Tom, på väg någon annanstans.

Men vi då? Vi som är kvar? Vad ska vi göra? Ja, samtidigt som vi gråter hjärtat ur kroppen ska vi såklart lyssna på hans lysande album "Blackstar" (videon till "Lazarus", herreguuuuuud! Snyft.) som släpptes i fredags. Eller på min 60/70-tals Bowielista (favoriteran) som ni hittar här. Eller så kan vi beta oss igenom hans 100 favoritböcker (länk här) och känna att vi kommer ett litet, litet steg närmare att sitta inne i hans underbara hjärna. För det är ju allmänt känt att han lät flera av sina alster inspireras av litteraturen. Till exempel planerade han en musikal baserad på en av de 100 favoriterna: George Orwells "1984".


Av titlarna på listan har jag bara läst sex ("A Clockwork Orange", "Madame Bovary", "Främlingen", "The Waste Land", "1984" och "On the Road") vilket öppnar upp för tidernas mest fantastiska projekt: The Bowie Book Club 2016! Vilka är med? Var börjar vi? Låt oss läsa och nörda och älska Bowie som om han aldrig hade lämnat den här planeten.

Men, men. Hur mycket jag än vet att han kommer att stanna livs levande i mitt hjärta, så har han officiellt checkat ut. Och jag vet att det är vansinnigt sorgligt, men nu måste vi titta på hans mästarfarväl: "Lazarus" från "Blackstar". Hej då David. Jag älskar dig.

"Just like that bluebird, I'll be free..."

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar