onsdag 20 januari 2016

Kvinnovår


Johan och Eva har som läsmålsättning att läsa böcker av och om kvinnor i år. Och det lär inte blir svårt med tanke på vilken fantastisk line up som väntar i utgivningen den här våren. Faktiskt var samtliga böcker som fångade min uppmärksamhet i Svensk bokhandels vårnummer skrivna av kvinnor (förutom den där nördiga Dylan-boken ni vet).

Vad sägs om följande uppställning:
Kate Atkinson, Elizabeth Hand, Yoko Ono, Negar Naseh, Tana French, Katarina Taikon, Inger Edelfeldt och Kristina Sandberg?

(plats för jubel)

Jag vet. Några svårigheter att hitta läsning lär det ju knappast bli. Har redan tjuvstartat. French läste jag förra året och lyssnar nu på Atkinsons pribelönta "A god in ruins", hittills helt i klass med föregångaren "Liv efter liv".

Nu ska jag bara hitta några snubbar som kan mäta sig med giganterna ovan. Tips?
I övrigt – kom bokvår! Jag är redo.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar