fredag 19 februari 2016

Bokhandlarna svarar: Susannas bästa REA-tips 2016



Den här frågan alltså. För det första, allt bra jag läst som ni måste köpa. För det andra, allt bra jag inte läst och som både jag och ni måste köpa... Och så har man plötsligt skrivit en hel roman. I år gör jag såhär. Tipsar om det jag verkligen gillat. Och skrivit om här i bloggen. Så kan ni utifrån recensionerna se om det verkar vara något för er. Klicka bara på titlarna. Nu kör vi.

Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson, När kejsaren var gudomlig av Julie Otsuka, Konsten att skapa en tjej av Caitlin Moran, Till flickorna i sjön av Elin Olofsson, Stora makters uppgång och fall av Tom Rachman, Stoner av Johan Williams, Beckomberga av Sara Stridsberg, Twist av Klas Östergren (utandning).

Det var romanerna. Här kommer deckarna deckarna: Livets och dödens villkor av Belinda Bauer, Gone girl av Gillian Flynn (ja, Vassa föremål också, men den läste jag innan den här bloggen startades så där finns ingen rec.), Sonen av Jo Nesbø, Svarthuset av Peter May.

Och missa för sjutton gubbar inte chansen att kitta upp er på Svetlana Aleksijevitjs samlade svenska produktion! Än så länge har jag bara läst Kriget har inget kvinnligt ansikte, men det ska bli ändring på det.

Och ja. Det finns mer (mycket mer) att hämta i den där katalogen. Bland annat Werner Holzwarths underbara Det var det fräckaste, om den lilla mullvaden som blir bajsad på huvudet. Och en hel del intressanta gröna kokböcker. Som Myllymäkis Grönt. Och (ännu en) bok om Bob Dylan (ni vet, Dylanböckerna...) Men nu börjar det bli just så där som jag befarade. Evighetslångt. Jag håller jag mina hästar.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar