lördag 6 februari 2016

Bokslut januari

Varning för skryt.

Jag deppade ju en del efter mitt påvra årsbokslut 2015. Men jag var uppe på fem tydligen, för januaris lässaldo pekar i en betydligt mer positiv riktning. Man kan om man vill alltså. Och jag vill! För det är grymt mycket skönare att läsa en bok på kvällen än att ligga och slöpilla med mobilen och läsa stressig skärmtext om jordens nära förestående undergång.

Tre böcker läste jag förra januari. I år var det tio. Fortsätter det såhär kommer årsbokslutet att vara i paritet med mina mest ensamma högstadieårs läskvot. Det där lät ju inte så bra... men böcker är alltid bra! Liksom Ella i Det som hände i källaren skulle jag stått mig slätt utan skolbiblioteket.

Vad har jag då plöjt (några har jag hunnit skriva om, men långt ifrån alla. Ännu)?
Here goes:

Sjuka själar av Kristina Ohlsson
Det som hände i källaren av Rebecka Åhlund
En annan gryning av Camilla Sten
Kriget har inget kvinnligt ansikte av Svetlana Aleksijevitj
Det är svårt att vara Elvis i Uppsala av Nina Hemmingsson
I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv av Tom Malmquist
Gånglåt av Elin Olofsson
A god in ruins av Kate Atkinson (på svenska i mars)
Fader vår av Inger Edelfeldt
Illyria av Elizabeth Hand

Ingen var dålig och de flesta var dessutom riktigt bra.  Det bådar gott. Ser fram emot resten av läsåret 2016 (har klämt två böcker till i februari). Vad tycker ni att jag ska ta mig an härnäst?

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar