fredag 12 februari 2016

Hämningslös Hemmingsson


Jag har en vän som hävdar att ett gott liv kräver en daglig dos Agnes Wold (för er som inte känner till henne, ta en titt på Min Sanning här). Jag hade nästan glömt bort att den behöver kompletteras med en daglig dos Nina Hemmingsson. En riktigt stor.

När jag härförleden röjde i bokhögarna runt sängen hittade jag samlingsalbumet Det är svårt att vara Elvis i Uppsala dolt under diverse o- och halvlästa böcker. Vilket återseende! Nina Hemmingsson var min första vuxna serieförälskelse. Och den slags politiska serier som representeras av Liv Strömquist och Sara Granér i all ära – Ninas nihilism är ändå i särklass! Hennes blick så knivskarp. Hennes insyn i psykets mörkaste vrår så total. Jag älskar henne hämningslöst.

Kanske borde jag här också be mina väninnor om ursäkt för den totala bombningen av avfotograferade Hemminsson-strippar som drabbade dem medan jag läste. Det skulle jag. Om det inte hade varit en ren välgärning.




Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar