tisdag 22 mars 2016

Bokhandlarna svarar: Vilken deckare rekommenderar du i påsk?

Påsktider är krimtider, det har norrmännen bestämt. Får er som vill fördjupa er i mord och blod och annat raffel över helgen har våra bokhandlare plockat russinen ur påsktårtan. Här är vad de rekommenderar:

Silja Stråhle, Helsingborg: Påsken handlar ju huvudsakligen om ägg, så kör mina deckartips i äggformat. Dock är inte "koktiden" på något vis någon gradering av hur bra böckerna är, utan är mest en liten grupperingsmetod.

• För er som gillar löskokta ägg rekommenderar jag Agatha Christie – gammaldags hederliga pusseldeckare som är lättlästa och bygger på två underbara karaktärer – Miss Marple och Hercule Poirot.
• Gillar man mediumkokta ägg kan man hugga in på några välskrivna och spännande serier: Jussi Adler-Olsens serie om Avdelning Q, Kristina Ohlssons alla serier (finns för både barn och vuxna) och slutligen Michael Hjort och Anders Rosenfeldts serie om kriminalpsykologen Sebastian Bergman. De här är bladvändarböcker som fått mig att sitta kvar i bilen, ensam, på parkeringen ett antal gånger för att jag inte kunnat släppa boken tillräckligt länge för att ta mig in i huset. Ser alltid fram emot nästa bok i dessa serier.
• Är det ett hårdkokt ägg man vill ha finns bara en bok: Historien om någon av Åke Löfgren - flera hänsynslösa mord, märkliga spår, starka bevis riktade mot en ensam gärningsman och slutligen en överraskande upplösning.

Vill här även passa på att göra en efterlysning. Jag är mycket förtjust i Kinderägg-böcker – historier med en twist, en överraskning. Några exempel på böcker som överraskat mig under åren är Busters öron, Shutter Island, Kära Agnes, Monsieur Linh och den lilla flickan, Skuggsida och filmen The Usual Suspects. Jag är så otroligt nöjd över att jag är så pass korkad att jag blivit totallurad av alla dessa alster. Ge mig tips!


Eva Killberg, Ängelholm: Till påsk är Arne Dahls Utmarker det självklara valet. Redan nu i mars är den utropad till årets bästa deckare i dagspressen.









Susanna Mattsson, Jägersro: Jag rekommenderar fyra psykologiska thrillers ur förra årets skörd. Två har hunnit komma i pocket: Megan Abbotts Om du vågar och Mary Kubicas Good girl. Den förra är en mörk cheerleaderhistoria i Tartt/Oates-anda, den senare en oförtjänt förbisett kidnappningsdrama som för tankarna till Lehane och (ja, jag säger det) Gillian Flynn. Vidare till inbundet. Sharon Boltons Små svarta lögner kombinerar vindpinad landsbygdsdeckare med psykologiskt drama. Om vad som sker i ett samhälle och dess människor när ett barn försvinner. Slutligen vill jag slå ett slag för pinfärska Generation Loss av nya favoriten Elizabeth Hand (direkt i storpocket). Hårdkokt och trasigt om den luggslitna fotografen Cass Neary som på ett jobb snubblar rakt in i ett ormbo av hemligheter och ond bråd död. Första delen i en serie.
Sådär! En per dag, långfredag till annandag. Hinner ni läsa ut innan påsken är slut så kan ni ju ta er an kollegornas tips eller helt enkelt improvisera. Själv tänkte jag agera genremässig vilde och läsa Meg Wolitzers Hustrun som trots att den inte är en deckare verkar nog så rafflande.

Johan Zillén, Center Syd: Två av förra årets bästa deckare finns nu i pocket. Caroline Erikssons spännade psykologiska thriller De försvunna och Louise Doughtys domestic noir/rättegångsdrama Kvinna inför rätta. Själv har jag precis börjat på Rachel Abbotts Främlingsbarn, som jag hört mycket gott om. Hoppas den lever upp till förväntningarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar