onsdag 29 juni 2016

Bokhandlarna svarar: Sommarläsningsenkäten 2016 (Susanna)

Här läser Susanna helst i sommar.
Var, vad, när och hur läser våra bokhandlare i sommar? Och vad får ni bara inte missa? Det har blivit dags för vår årliga sommarläsningsenkät. Här har ni Susannas sommar.

1. Bästa bok förra sommaren?
Store bror av Lionel Shriver. Strålande skildring av hunger och maktlöshet i ett samhälle som är besatt av yta. Recension här. Skandal att den ännu inte har kommit som pocket.

2. Vilken/vilka böcker MÅSTE hinnas med i sommar?
Kanske min nya Berlinguide (ja, en till) och en bok om yogisk anatomi. Annars tycker jag mig inte riktigt ha några läsmåsten den här sommaren. Däremot en hel hög böcker som jag är riktigt sugen på. Lustläsning får vara ledordet. 

3. Vilken bok är du egentligen inte så sugen på men känner att det är dags att ta tag i?
Jamen det får väl vara Chimamanda Ngozi Adichies Americanah som legat halvläst bredvid sängen i snart två år. Jag har liksom ingen aning om varför. Men det har blivit som någon slags förbannelse nu. Ska försöka bryta den i sommar.

4. Bästa stället att läsa på i sommar?
Min nybyggda altan (går för det mesta under namnet uteserveringen, så är det när man är en asfaltsblomma som blivit lantis).

5. Vilken bok tror du blir den bästa du läser i sommar?
Jag hoppas mycket på Zadie Smiths NW som jag äntligen tänkte ta mig an. Annars tror jag att det blir nyligen utlästa Nora Webster av Colm Tóibín.

6. Vilken bok rekommenderar du ALLA att läsa i sommar?
Elena Ferrantes alldeles, alldeles underbara Min fantastiska väninna. Ett läsmåste. För alla. (Recension här.) Bäst i år. Kanske på många år.

7. Bästa litterära resmålet?
Oj, det finns ju så otroligt många. Läste en rolig artikel om att resa i engelska landsbygdsdeckares spår nyligen. Och Villa America i Antibes skulle jag gärna besöka efter att ha läst Liza Klaussmanns roman om Sara och Gerald Murphys liv där (recension här). Ska jag vara ärlig tror jag dock inte att jag kommer längre än till Mårbacka. Inte så illa det heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar