måndag 6 juni 2016

Gästbloggaren: Hannah Sjöström

Jag började intressera mig för innehållet i mina skönhetsprodukter 2008. Jag tyckte det kändes ganska trendigt med "organic" och hållbarhet, utan att jag egentligen var så insatt. Jag kände också ganska snart att man hud svarade på naturliga och ekologiska alternativ. Jag fick bättre hud och ett riktigt snyggt glow.

Sen kände jag att det var så himla konstigt att innehållet i våra vanliga konventionella produkter bestod av syntetiska kemikalier. Och att dessa kommer från den petrokemiska industrin.

Efter andra världskriget öppnade vi armarna för syntetiska kemikalier och de har i mångt och mycket förbättrat våra liv på olika sätt. Men på typiskt svenskt manér kastade vi ut alla gamla husmorsrecept med naturliga ingredienser och började istället att tillbe de syntetiska kemikalierna som presterade så bra i sina provrör. De var ju supermoderna.

Men jag tycker att de i dag är långt ifrån moderna. I dag är det naturen som är modern. Som är fräsch. Och som står för det nya sättet att göra sig snygg. När man ser hur våra mathyllor i butikerna är allt mer ekologiska, allt mer hållbara, så känns mathandeln riktigt smart.

Och varje klädkedja med någon form av självaktning har en hållbar kollektion i dag. Ett hållbart tänk och betydligt större transparens.

Jag tycker att det är dags att skönhetsföretagen börjar titta på mat- och klädföretagen. Det är dags att de funderar på sitt innehåll. Inte bara för vår miljös skull, utan också på grund av kundernas hälsa. Är det verkligen ok att solkrämer riktade till 3-åringar ska innehålla hormonstörande ämnen? Är det verkligen ok att hårprodukter till tweens innehåller tveksamma silikoner? Och varför ska man smörja in sina bebisar i mineralolja som är en restprodukt från petroleum?

I snart 8 år har jag skrivit om det här ämnet. Nu har det blivit en bok, som förhoppningsvis inspirerar fler till en grön detox. Det är härligt, roligt och det är viktigt!
 

HANNAH SJÖSTRÖM är journalist och driven bloggare med stor kunskap och erfarenhet av hållbar skönhet. Hon har arbetat med och skrivit om naturlig och ekologisk skönhet i många år. Naturligt snygg är hennes första bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar