lördag 18 juni 2016

Inte ensam i Berlin


Ojojoj, just som jag samlat ihop min sommarläsning letar sig en bubblare in på listan. För idag går färden till ljuva Berlin igen, och vad är då bättre än temaläsning?

Ögonblicket har jag tänkt läsa länge. Eva har propagerat för den i evigheter och jag kan inte tänka mig att en Weissenssee-pundare som jag kommer att bli missnöjd med denna berättelse från kalla krigets Berlin.

En vintermorgon anländer det, paketet som vänder upp och ner på Thomas Nesbitts värld. Thomas är en medelålders, frånskild författare som dragit sig undan till det lantliga Maine för att finna sig själv efter ett långt äktenskap. Paketet han mottar den där vintermorgonen är från en kvinna vid namn Petra Dussmann –- en kvinna han hade ett passionerat förhållande med i det kalla krigets Berlin på 1980-talet.
Då Thomas öppnar paketet är det början på en resa in i det förflutna, till en tid då allt ställdes på sin spets när han träffade den undersköna Petra som var på flykt från diktaturens DDR. För första och kanske enda gången i sitt liv erfor Thomas vad riktig kärlek var. Men det var en förälskelse med många förhinder och de där dramatiska månaderna i Berlin kom att prägla honom för all framtid. Sedan dess har han kämpat för att hålla de smärtsamma minnena borta. Det gick ända tills paketet anlände.


Visst låter det alldeles, alldeles? Jag tänker mig att jag hittat det perfekta resesällskapet.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar