måndag 13 juni 2016

Trollkarlspeppen!


Hur har jag kunnat missa att The Magicians har blivit tv-serie?! I alla fall, nu är det premiär på HBO Nordic om en vecka och hade jag inte befunnit mig i Berlin just då hade jag laddat med popcorn och kaffe redo för en maratonsittning. För. Jag. Älskar. The. Magicians.

För er som inte känner till de tre böckerna av Lev Grossman kan man kort säga att det är en underbart ogenerad Narnia/Harry Potter-rip off för vuxna. I centrum står den halvt misslyckade nördhjälten Quentin Coldwater. Han en udda fågel, besatt av barnboksserien om det magiska landet Fillory. Men när han närmast av en slump(?) blir antagen till trollkarlsskolan Brakebills förändras hans liv  grunden.

Ja, jag hör att det låter töntigt. Men det är inte alls är lika misslyckat som jag fick det att låta här. För alla oss som fortfarande knackar på den bakre väggen i varje nytt klädskåp vi stöter på är det sagolik underhållning. I alla fall gäller detta för första boken. Och jag gissar att det är på denna som tv-seriens första säsong bygger. Jag tror att det blir magiskt.

Dessutom blir det en påminnelse om att jag faktiskt inte läst The magicians land, som är tredje delen i bokserien. Kanske berodde det på att jag var yttepyttelite besviken på tvåan. Men den besvikelsen är nu sedan länge glömd. Ser fram emot en sommar på Brakebills och i Fillory.

Susanna Mattsson
Killbergs Bokhandel Jägersro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar