onsdag 12 oktober 2016

Nobelpriset 2016 - Bokhandlarnas insidertips!







Nu på torsdag klockan 13:00 kliver Svenska Akademiens nya ständiga sekreterare Sara Danius för andra gången ut genom dörrarna från sammanträdesrummet för att tillkännage vem som fått årets Nobelpris i litteratur.
Vem blir det i år månntro?
En amerikan eller afrikan? En europé eller asiat? En man eller kvinna?


Våra bokhandlare har sina gissningar.
.........................................


Min nobelpristagare är en kvinna. Ja, ja, i år igen, men kvinnorna har faktiskt en del att ta igen numerärt i nobelprissammanhang.
Jag tror på Nawal El Sadaawi, egyptisk författare och läkare, född 1931. Hon är förespråkare för kvinnors rättigheter, för folkhälsa och dessutom står hon för den viktiga yttrandefriheten och har tvingats i landsflykt. Runt 40 böcker har hon skrivit - här talar vi alltså som sig bör om ett helt författarskap. Vem kan passa bättre? Det är förstås ingen nackdel att El Sadaawi redan finns översatt från arabiska till svenska.


Eva Killberg / Akademibokhandeln Ängelholm
..........................................


Jag tycker att det var ett oskick att avslöja Elena Ferrante (även om hen själv ju inte bekräftat att så är fallet), framför allt som författaren i intervjuer hotat att sluta skriva om hens hemliga namn uppdagas. Vilket författarskap vi i så fall berövas på grund av simpel nyfikenhet. Morr! (När jag läste litteraturvetenskap på 90-talet var det högsta mode att frikoppla författaren som person från texten - jag vill inte vara rigid eller så, men liiite av den varan kanske vi ändå kan inkorporera i det nuvarande litterära samtalet?)

Så vart vill jag komma? Jo, till att det kanske vore att göra Elena Ferrante en otjänst att ge henne Nobelpriset. Men Nobelprisklass håller hon.
Är mitt i "Hennes nya namn" nu och den är om möjligt bättre än "Min fantastiska väninna" (rec här:http://bokboxen.blogspot.se/2016/05/fantastiska-roman.html).

Å andra sidan, jag vet att akademien inte tar hänsyn till sådana petitesser som geografi och etnicitet i sina val, men var det inte länge sedan priset landade i Afrika? Och ännu längre sedan pristagaren var svart? Jag sätter mina pengar på Ngugi wa Thiong'o. Eva tippade på honom redan förra året. Och Eva brukar har rätt ;-)


Susanna / Akademibokhandeln Jägersro Center
............................................



Den här frågan är helt omöjlig!!
Har aldrig gissat rätt, inte ens varit i närheten, det vill säga vinnaren har inte ens varit på min topp 10-lista...
Så nu gissar jag på någon som jag gissat på tidigare och som enligt någon slags logik nu borde ha bättre chans än tidigare. Joyce Carol Oates.

Nummer två på min lista är någon som jag tycker skriver så himla bra. Marilynne Robinson.

Trea på min lista blir ett postumt Nobelpris - för att hon fyllt en hel värld med Mumintroll - och alla behöver lite mumintroll. Tove Jansson.

Silja / Akademibokhandeln Helsingborg City
...............................................


Postumt ja.
Nu delar ju inte Akademien ut priset postumt. Därför tycker jag att det är av största vikt att det mycket snart går till Cormac McCarthy (Vägen, Blodets Meridian, No Country for Old Men mfl.). 
Gubben är 83 nu, så det börjar brinna lite i knutarna ...
Dessutom så hade det varit så förbenat kul med en pristagare som jag redan läst nästan allt av redan innan. :-)

Johan / Akademibokhandeln Center Syd
.................................................



 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar