onsdag 5 oktober 2016

Sensationellt bra!




Hela helgen har jag varit uppslukad, indragen, oroat mig för de unga kvinnorna, gått på de heta gatorna i Elena Ferrantes värld. Det är Neapels fattiga kvarter, där maffiafamiljerna styr, ställer, misshandlar, mördar och bokstavligen skor sig på sina medmänniskor. Och mitt i detta växer Elena och hennes fantastiska väninna Lila upp. Jag älskade första delen , som heter just "Hennes fantastiska väninna", men jag måste säga att denna, den andra delen, slår det mesta jag läst senaste åren. I "Hennes nya namn" är Lila redan gift, medan Elena får chansen att fortsätta studera. Deras relation är stormig hatkärlek. Och kärleken till männen känns på liv och död.

Just denna helg avslöjades också - möjligen - den verkliga författaren bakom pseudonymen Elena Ferrante. Enligt Svenska Dagbladet skulle det kunna vara en översättare vid namn Anita Raja,(markera texten om du vill veta. -red.) som arbetar på Ferrantes förlag, som råkar vara gift med en man från Neapel, och som råkar ha köpt en exklusiv sjurumslägenhet i Rom...
Detta blev en internationell skräll!
Men oavsett vem som ligger bakom Neapelkvartetten - "Hennes nya namn" är den stora läsupplevelsen i höst.
 
Eva Killberg
Akademibokhandeln / Killbergs Bokhandel Ängelholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar