torsdag 8 december 2016

Annus Horribilis (eller Årets Bästa Böcker 2016)



Det är svårt att förneka.
2016 har varit ett riktigt skitår.
Krig och ond bråd död, flyktingkris, främlingsfientlighet på frammarsch över hela världen.
ISIS. Zikavirus.
Brexit.
Brad och Angelina.
Trump vann. Herre jösses, Trump vann …

För att inte tala om de otroliga talanger vi förlorat.
Prince. Leonard Cohen. Harper Lee. Mohammad Ali. Professor Snape.

Bowie.

Jag kan fortfarande inte fatta att Bowie är borta.
Som Carrie Brownstein så vackert uttryckte det:
”It feels like we lost something elemental, like an entire colour is gone.”

Finns det då inga ljuspunkter alls?
Jo, jag gifte mig i somras.
Det var riktigt trevligt.

Och så har det kommit en väldig massa bra böcker!

Här, utan inbördes ordning, är mina favoriter i årets utgivning.
(Jag har skrivit utförligare om de flesta här tidigare. Klicka på titeln om du vill läsa mer.)

Malin Persson Giolito – Störst av allt
Briljant rättegångsdrama. Utsedd till årets svenska kriminalroman. Jag håller med.

Lena Ackebo – Världens vackraste man
Varken finkultur eller feelgood, men en riktig fin liten systerroman.

Fredrik Backman – Björnstad
En ny sida av Backman. En stark och gripande berättelse.

Strålande WW2-drama med mycket kärlek och svart humor! Av författaren till ”Little Bee”!

MR Carey – Flickan med gåvorna
Bästa skräckromanen sedan Cronins ”Flickan från ingenstans”. Revitaliserar Zombiegenren!

Emma Cline – Flickorna
Fascinerande och hyllad debut om kvinnorna runt Charles Manson.

Arne Dahl –  Utmarker
Årets näst bästa kriminalroman!

Jason Timbuktu Diakité – En droppe midnatt
Jag brukar egentligen hålla mig till den skönlitterära utgivningen på min årstopplista, men Jasons gripande familjebiografi är tveklöst en av årets största och starkaste läsupplevelser!

Fiona Barton – Änkan
Utmärkt brittisk thriller. Mer ”Broadchurch” än ”Gone Girl” (som den jämförts med) dock.

Anders de la Motte – Slutet på sommaren
Deckarkungen från Lomma byter stil en tredje gång. Fängslande landsortsthriller.

Tove Alsterdal – Vänd dig inte om
Briljant konstruerad thriller av Sveriges Deckarstatsminister! J

Petra Holst – Bländad
Bjärred har aldrig känts så obehagligt!

 

Bubblarna:
Alex Marwood – Den mörkaste hemligheten
Lars Vasa Johansson – Den stora verklighetsflykten
Roslund & Hellström – Tre minuter
Elena Ferrante-böckerna (Ja, visst är de bra, men jag blev inte lika hänförd som många …)
Mariette Lindstein – Sekten som återuppstod
Mattias Edvardsson – En nästan sann historia

 
Utländsk favorit:
Justin Cronin – The City of Mirrors.
Äntligen avslutades Passage-trilogin efter fyra års väntan!
Kommer på svenska till våren nästa år.

// Johan Zillén, Akademibokhandeln Center Syd

 

(Missa inte heller chansen att träffa många av författarna ovan hos oss i jul:

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar