torsdag 15 december 2016

Ferrante-feber - Evas årsbästalista 2016


 


Mitt 2016 har naturligtvis varit fyllt av böcker. Men en romansvit överskuggar allt: Elena Ferrantes Neapelsvit. Jag fastnade som så många andra i den myllrande världen i ett fattigkvarter under 60-talet. Jag kände igen så mycket av bästa vän-skapen, barndomen, känslorna - även förbjudna som svartsjuka och rivalitet. "Min fantastiska väninna" byggde upp hela denna romanvärld, "Hennes nya namn" förtrollade mig en hel helg. Otroligt så många aspekter av makt - och så mycket dramatik - som kan rymmas i en roman! Så förstaplatsen är given!


1. Elena Ferrante: "Hennes nya namn"
2. Elena Ferrante:  "Min fantastiska väninna"
3. Jason Timbuktu Diakité: "En droppe midnatt" - så välskrivet, så tänkvärt.
4. Alex Schulman: "Glöm mig" - hjärtslitande om att kämpa för en alkoholiserad förälder.
5. Anders de la Motte: "Slutet på sommaren" - lysande roman med spänningen under ytan och med absolut gehör för människorna i en liten by i vår trakt.
6. Åsne Seierstad: "Två systrar" - Norges fantastiska grävare försöker verkligen förstå vad som gör att unga från väst väljer att åka till kriget i Syrien och ansluta sig till IS.
7. Augustin Erba: "Blodsbunden" - den vackraste och sorgligaste uppväxtskildring jag läst (det blev mycket sådant i år). Erba skriver stor litteratur och väcker djupa funderingar kring vår fortplantning.
8. Christina Herrström: "Denzel" - en frustande, frustrerad men också romantisk roman om en kvinna som ropar ut i rymden efter man som Denzel Washington. En modern saga, vild och vacker.
9. Lone Theils: "Flickorna på Englandsbåten" - driven dansk debutroman baserad på viss verklighetsbakgrund. Det var faktiskt ett par danska tjejer som  försvann på Englandsbåten. Resultatet: En äkta bladvändare!
10. Bruce Springsteen: "Born to run" - ännu en biografi, av vår store rockidol. Han inte bara rockar som en gud - han skriver dessutom lysande och öppet om sitt liv och därmed om det amerikanska samhället.
 
Eva Killberg
Akademibokhandeln Killbergs Ängelholm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar