fredag 7 juli 2017

Bokhandlarnas sommarpockettips!


Gillar du Peter May och Ann Cleeves bör du absolut läsa Sharon Boltons "Små svarta lögner"!
Vindpinad Falklands-Domestic Noir.
Olidligt spännande, samt gripande historia.

"Vad är det värsta din bästa vän skulle kunna göra mot dig?
Det var visserligen inte mord. Ett ögonblicks ouppmärksamhet, en tragisk olycka – och två barn är döda. Dina barn.
Du bor i ett litet ö-samhälle och kan därför inte undkomma kvinnan som har förstört ditt liv. Varje slumpartat möte blir en plågsam påminnelse om vad du har förlorat – din familj, din framtid, din psykiska hälsa.
Hur länge dröjer det innan hämndbegäret blir för svårt att motstå? Om du saknar skäl att leva vidare, varför då inte låta dina mörkaste tankar bli till handling?
Så: Vad är det värsta du skulle kunna göra mot din bästa vän?"


Malin Persson Giolitos "Störst av allt" plockade välförtjänt hem Svenska Deckarakademins pris för 2016 års bästa svenska kriminalroman.
Det är en otroligt välskriven och skakande skildring av varje förälders värsta mardröm, även om jag nog snarare skulle kalla boken för ett rättegångsdrama än en deckare.

"De rikaste rika och de mest utsatta behöver sällan träffas. Utom i Djursholms allmänna gymnasium. Fem tonåringar, och en lärare som vill väl. Det slutar i katastrof. Nio månader senare ställs artonåriga Maja inför rätta.

"Jag vet inte hur jag ska orka lyssna. Men det är farligt att släppa på koncentrationen. För då kommer ljuden. Ljudet när de kom in i klassrummet och drog bort mig, ljudet när Sebastians skalle föll i golvet, det lät ihåligt. Det dånar i mig, så fort jag inte passar mig kommer det tillbaka. Jag pressar naglarna in i mina handflator, försöker ta mig därifrån. Men det hjälper inte. Min hjärna släpar alltid tillbaka mig till det där jävla klassrummet."




Alex Marwoods "Den mörkaste hemligheten" är verkligen mörk ..

Jag lånar ur Susannas recension från förra året:
"Marwoods litterära thrilleruniversum är långt ifrån den klassiska pusseldeckarens (även om avslöjandet faktiskt kryper fram i en närmast Christiesk återföreningsscen). Vemgjordedet-aspekten är alltid underordnad utforskandet av de mekanismer som får oss att göra det. Det psykologiska spelet mellan bokens karaktärer som oundvikligt leder mot katastrofen är mästerligt skildrat. Och som den riktigt goda litteraturen plägar göra lämnar boken läsaren med nya frågor att ta ställning till."


I Jussi Adler-Olsens "Washingtondekretet" skildras ett USA i politiskt kaos, som en dystopisk "Homeland"-säsong ungefär. Låter det som ett fullkomligt orimligt framtidsscenario i dessa Trump-tider? :-)
Betänk att boken faktiskt är skriven för tio år sedan. Är Jussi kanske synsk?

"Doggie Rogers är lycklig när hon kliver in på Hotel Splendor för att fira den demokratiske presidentkandidaten Bruce Jansens historiska valseger. Hon är full av hopp inför framtiden och övertygad om att Jansen är den rätte att axla rollen som världens mäktigaste man. Men medan den nyvalde presidenten hyllas av sina trogna medarbetare drar en man i rummet plötsligt vapen. Skottet träffar Bruce Jansens höggravida hustru, och varken hon eller det ofödda barnet går att rädda."

Politisk thrillerunderhållning på hög nivå!
Dock får Jussi ett rejält minustecken för att han i slutet av boken, under "Webbsidor för relevant läsning", listar r*vhatten Alex Jones högerextrema konspirationsteorikanal "Infowars".
Det finns absolut inget relevant med den sidan. Om man inte forskar på hur långt människans dumhet kan sträcka sig ...


// Johan Zillén, Akademibokhandeln Center Syd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar